ponedjeljak, 21. studenoga 2011.



"O vjernici, duznosti prema Allahu izvrsavajte i pravedno svjedocite. Neka vas mrznja koju prema nekim ljudima nosite nikako ne navede da nepravedni budete."

Djeca su veliki roditeljski emanet - hutba 1.


Hatib: Nezim Halilović -Muderris


Braćo i sestre u islamu! Danas 11. ševala 1432.H., 09. septembra 2011. godine, u prvoj hutbi govorim na temu Djeca su veliki roditeljski emanet. Za pomenutu temu sam se opredijelio na početku nove školske i studentske godine i u vrijeme neispunjavanja roditeljskih obaveza prema djeci, što neminovno rezultira neposlušnošću djece prema roditeljima i narušavanju harmonije u društvu, jer je dijete koje je neposlušno svojim roditeljima neposlušno i prema učiteljima i nastavnicima u školi, prema profesorima na fakultetu, prema pretpostavljenim i saradnicima na poslu i na svakom drugom mjestu i kao takvo je štetan član društva.


Djeca su braćo i sestre naši dunjalučki ukrasi, koji ispunjavaju naše duše i prema njima po islamskim propisima imamo velike obaveze, koje ne smijemo zanemarivati. Djeca su emanet na našim plećima, koji moramo u potpunosti ispuniti ako želimo da živimo u sreći na ovom i budućem svijetu i ako želimo da naša djeca budu korisni članovi šire i uže društvene zajednice.


Kaže Allah, subhanehu we teala., u 46. ajetu Sure El-Kehf:


Imetak i sinovi su ukras u životu na ovom svijetu, a dobra djela, koja vječno ostaju, biće od Gospodara tvoga bolje nagrađena i u njih se čovjek može bolje pouzdati.


Prema citiranom ajetu, imeci i djeca su dunjalučki ukrasi, a dobra djela su trajna. Na nama je braćo i sestre da te dunjalučke ukrase uz Allahovu, subhanehu we te'ala, pomoć učinimo ukrasima na obadva svijeta, a to možemo učiniti na način što ćemo imetke sticati na dozvoljen način i trošiti ih na Allahovu, subhanehu we teala, putu, a djecu odgajati da budu iskreni vjernici, koji će se natjecati u dobru i koji će dobro koje prema njima činimo znati cijeniti i uzvratiti na najbolji način.


Kaže Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, u hadisu koji bilježi imam Ebu Davud:


Prenosi Abdullah ibn Amr ibn El-As, radijallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, rekao: „Vaša djeca su vaša najbolja opskrba!“


A u drugoj predaji koju bilježi imam Hakim stoji:


Prenosi Aiša, radijallahu anha, da je Poslanik, sallallahu alejhi we selleme, rekao: „Vaša djeca su Allahov poklon vama!“


Kada su nam naša djeca najbolja ospkrba i poklon, od Allaha, subhanehu we teala, dobro ih čuvajmo i budimo zahvalni našem Gospodaru!


Muhammed, sallallahu alejhi we sellem, nas podučava da sa puno ozbiljnosti pazimo na ono što nam je povjereno na čuvanje, pa u predaji koju bilježi imam Buharija stoji:


Prenosi Ibn Omer, radijallahu anhu: "Čuo sam Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, kada je rekao: "Svi ste vi čuvari i svi ćete biti pitani za ono što čuvate; vođa (imam) je čuvar i biće pitan za ono što čuva, muž je čuvar svoje porodice i biće odgovoran za nju, žena je čuvarica u kući svoga muža i odgovorna je za ono što joj je povjereno na čuvanje i sluga je čuvar imetka svoga pretpostavljenog i odgovoran je za njegovo čuvanje."


Da li i mi ispunjavamo preuzete obaveze i čuvamo li ono za što ćemo biti pitani? Da li naši vladari i imami ispunjavaju svoje obaveze ili vode računa samo o svojim pravima i privilegijama? Da li čuvamo svoje porodice ili smo brigu o njihovu čuvanju predali ulici i medijima? Da li su naše žene čobanice u našim kućama ili iste više znaju šta se dešava u Španiji, Meksiku i Turskoj, nego u vlastitim domovima? Da li pretpostavljeni vode računa da ne opterećuju potčinjene više nego što mogu podnijeti i da li potčinjeni ispunjavaju svoje obaveze?


Svako se dijete rodi u fitri (čistoj vjeri), kao što stoji u slijedećoj Muttefek predaji:


Prenosi Ebu Hurejre, radijallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, rekao: "Svako dijete se rodi u fitri (čistoj vjeri), pa ga njegovi roditelji učine Jevrejom, Kršćaninom ili vatropoklonikom."


Rođenje djeteta predstavlja istinsku radost za svakog roditelja. Ta radost se odmah po rođenju u skladu sa sunnetom Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, manifestuje kroz učenju ezana na desno i ikameta na lijevo uho, a potom nadijevanjem lijepog imena.


Ime ima veoma veliki značaj, jer ono označava ličnost i pripadnost vjerskoj i kulturnoj skupini. Vjernik zbog toga mora voditi računa o svom imenu i imenu svoga djeteta. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, preporučuje da se izabere lijepo ime novorođenčetu, pa kaže:


Prenosi Ebu Ed-Derda', radijallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, rekao: "Vi ćete, na Sudnjem danu, biti prozivani po vašim imenima i po imenima vaših očeva, pa nadijevajte vašoj djeci lijepa imena!"


Mislili smo da da je vrijeme u kojem su se Bošnjaci stidili svojih muslimanskih imena, pa zbog toga svojoj djeci nadijevali neislamska ili međunarodna imena, davno prošlo vrijeme, ali nije tako. I u ovom našem vremenu ima onih koji svojoj djeci nadijevaju nemuslimanska imena, po pjevačima, glumcima, fudbalerima, kriminalcima i slično, u nadi da će na taj način biti u trendu i da će njihova djeca imati bolju perspektivu. Kakva li ružna kompleksa i sramote?!


Sunnet je sedmi dan nakon rođenja djeteta klanje kurbana; dva za muško dijete, a jedan za žensko dijete, kada se novorođenčetu brije glava i dijeli sadaka u težini kose u srebru. Sunećenje muškog djeteta je po mišljenju većine uleme sunnet, dok ga neka ulema čak smatra vadžibom.


Kaže Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, u hadisu koji bilježi Ed-Dejlemi:


Prenosi Ebu Hurejre, radijallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, rekao: „Odgajajte svoju djecu u znaku tri svojstva: da vole vašeg Poslanika (sallallahu alejhi we sellem), da vole njegovu porodicu i da uče Kur'an!"


Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, naređuje svome ummetu, da svoju djecu odgajaju na tri principa, koji su temelj zdrave ličnosti, pa budimo od onih koji se odazivaju na naredbe njihova Poslanika, sallallahu alejhi we sellem!


Braćo i sestre, budimo pravi roditelji, koji prema svojoj djeci ispunjavaju sve svoje obaveze, potičimo našu djecu da budu što bolji učenici i studenti i da prednjače u dobru i nakon toga se nadajmo njihovoj poslušnosti i sreći na obadva svijeta!


Gospodaru, učvrsti nas na Tvome putu, sačuvaj nas iskušenja koja ne možemo podnijeti, očisti naša srca i jezike od ružnih misli i govora, učini nas od onih koji odgajaju svoju djecu u skladu sa Tvojim propisima, uputi našu djecu i potomke i učini ih radostima naših očiju i srca i učini ih prvacima ummeta, oprosti nam grijehe i počasti nas u džennetima, društvom poslanika, iskrenih, šehida i dobrih ljudi!


Sarajevo: 11. ševal 1432. po H. 09. septembar 2011. godine


Hutba: Džamija "Kralj Fahd"
Djeca su veliki roditeljski emanet – hutba 2.


Hatib: Nezim Halilović Muderris
Braćo i sestre u islamu! Danas 09. zu-l-ka'de 1432.H., 07. oktobra 2011. godine, u drugoj hutbi uz Allahovu, subhanehu ve te'ala, pomoć govorim na temu Djeca su veliki roditeljski emanet. A taj naš emanet je još veći u ovom vremenu u kojem je sve više faktora koji negativno utiču na odgoj i obrazovanje naše djece i kada se porodica kao osnovna ćelija društva želi potpuno razoriti.Kaže Allah, subhanehu ve te'ala, u 6. ajetu Sure Et-Tahrim: O vi koji vjerujete, sebe i svoje porodice čuvajte od vatre čije će gorivo biti ljudi i kamenje, o kojoj će se meleki strogi i snažni brinuti, koji se onome što im Allah naredi neće opirati i koji će ono što im se naredi izvršiti!
Ovo je braćo i sestre naredba Uzvišenog Stvoritelja, a Njegove naredbe bi za nas trebale da budu najprioritetnije. On, subhanehu ve te’ala, nam naređuje da sebe i porodice čuvamo od vatre i to ne obične vatre, koja se koristi za kuhanje ili podgrijavanje, već džehennemske vatre, čije gorivo će biti ljudi i kamenje. U citiranom ajetu Allah, subhanehu ve te’ala, ne kaže da će ljudi goreti u vatri, već da će biti “gorivo”, što je još teži oblik kazne. I pored tako žestoke vatre će biti čuvari meleki, koji će biti strogi i jaki, a oni izvršavaju naredbe svog Gospodara bez pogovora.


Pa šta se to onda dešava sa nama braćo i sestre, kada ne vodimo računa o sebi i svojim porodicama i kada ne razmišljamo o budućem svijetu, nagradi i kazni? Djeca koju rađamo i kojima ispunjavamo sve njihove želje, pa i na uštrb naših potreba i mogućnosti, su emanet na našim plećima. Mi prema njima nemamo samo obavezu materijalnih davanja, već prevashodno imamo obavezu njihova odgoja.


Neka znaju svaka majka i babo da će biti pitani za svoju čeljad, jesu li svoju djecu začinjali na halal način, jesu li im davali muslimanska imena, jesu li ih majke dojile, jesu li ih hranili halal opskrbom, jesu li ih privikavali na rad i red, jesu li ih podučavali islamskim vrijednostima i jesu li ih školovali!


Obaveza je majki po Kur’anu da doje svoju djecu pune dvije godine ili da nađu dojilje koje će to učiniti umjesto njih. Dojilje po islamu postaju majke po mlijeku dojenčadi, a sve što je zabranjeno po krvi, zabranjeno je i po mlijeku.
U vremenu u kojem majke odbijaju dojenje svoje djece i to zamjenjuju kravljim, ovčijim ili mlijekom u prahu i ne čudi što djeca sve više oponašaju hajvane, umjesto insana. Djeca su zato neotporna, bezosjećajna i nasilna, te umjesto da normalno komuniciraju sa ljudima, ona riču, buču, bodu, otimaju, napadaju, prijete itd.  


Odgoj je najvažniji aspekt odgovornosti roditelja, prema djeci, jer bez odgoja dijete neće biti svjesno svojih obaveza i cilja života na ovom i budućem svijetu, već će živjeti životinjskim životom gdje neće imati brige osim da utoli svoju glad i žeđ, zasiti svoje strasti i preda se ovodunjalučkim uživanjima i tako se pridruži propalim i odbačenim.


Kaže Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, u hadisu koji bilježi imam Tirmizija: Prenosi Amr ibn Seid bin El-As da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Ništa vrednije roditelj ne može u naslijeđe ostaviti svome djetetu od lijepog odgoja (u duhu islama)." (Tirmizija)


U drugoj predaji koju bilježi imam Ibn Madždže, stoji: Prenosi Enes ibn Malik, radijallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Počastite vašu djecu i lijepo ih odgajajte!“ (Ibn Madždže)
Jedna od najvažnijih odgojnih mjera je podučavanje djece islamskim propisima i privikavanje na njihovo praktikovanje, a na prvom mjestu namaza.


Kaže Allah, subhanehu ve te'ala, u 132. ajetu Sure Ta-ha:
Naredi čeljadi svojoj da obavlja namaz i istraj u tome! Mi ne tražimo od tebe da se sam hraniš, Mi ćemo te opskrbljivati, a samo one koji se budu Allaha bojali čeka lijep svršetak.
Allah, subhanehu ve te’ala, u citiranom ajetu naređuje obavljanje namaza, kako članovima porodice, tako i nosiocima domaćinstva, a u svemu je najbolji vlastiti primjer.


Slijedeći hadis nas podučava kada djeci treba naređivati namaz:
Prenosi Muaz ibn Abdullah, radijallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Kada dijete bude razlikovalo desnu od lijeve ruke, naređujte mu namaz!“ (Buharija)
A u predaji koju bilježi imam Ebu Davud, stoji: Prenosi Amr ibn Šuajb, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao:„Naređujte vašoj djeci namaz u sedmoj godini, a išibajte ih zbog njege (namaza) u desetoj i razdvojite ih u posteljama!“ (Ebu Davud)


Naši dobri preci su svoju djecu podučavali namazu, Kur'anu i postu, od malih nogu i njihove metode su neprevaziđene. Oni nisu dali večerati prije klanjanja akšam namaza, a nije se moglo spavati prije jacije, oni su svoju djecu od malih nogu učili kratkim surama i privikavali su ih postu na način da su ih podsticali da poste do podne, da se nahrane i nastave postiti, a da će to oni „prešiti“  i da će to biti čitav dan. Fali nam ovih metoda privikavanja na islamske propise.


Roditelji su prema djeci dužni biti pravedni, kao što stoji u hadisu koji bilježi imam Buharija: Prenosi En-Nu'man bin El-Bešir da je Poslanik, salllallahu alejhi ve sellem, rekao: „Bojte se Allaha i budite pravedni među djecom!“ (Buharija)


Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, posebnu nagradu nagovještava onim roditeljima koje je Allah, subhanehu ve te'ala, počastio sa kćerima, pa u hadisu koji bilježi imam Tirmizija, stoji: Prenosi Ukbe bin Amir, radijallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Ko bude imao tri kćeri, pa bude strpljiv sa njima i bude ih odijevao na halal način, biće mu zastor od vatre!” (Tirmizija)


Braćo i sestre, ispunjavajmo svoje obaveze prema našoj djeci i nadati se inša-Allah da će nam ona to uzvratiti pokornošću Allahu, subhanehu ve te'ala, i poslušnošću nama! Postimo naredni utorak, srijedu i četvrtak, jer su to Bijeli dani mjeseca zu-l-ka'de 1432.H., a post Bijelih dana je sunnet Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem!


Gospodaru, učvrsti nas na Tvome putu, sačuvaj nas iskušenja koja nećemo moći podnijeti, učini nas od onih koji odgajaju svoju djecu u skladu sa Tvojim propisima, očisti naša srca i jezike od ružnih misli i govora, uputi našu djecu i potomke i učini ih radostima naših očiju i srca, oprosti nam grijehe i počasti nas u džennetima, društvom poslanika, iskrenih, šehida i dobrih ljudi!


Sarajevo: 09. zu-l-ka'de 1432. po H. / 07. oktobar 2011. godine    
Hutba: Džamija "Kralj Fahd”
Nezim Halilović Muderris


 Razgovor/ajte sa djecom


Evo priče ...
Alma je živahna,inteligentna,ali zaostaje u školskom radu.Sveske su joj neuredne...
razgovor sa njom,otkrio je sledeće:
... uveče kad se Alma vrati kući,majka je sa bratom smjesti ispred TV.Alma voli TV,ali bi željela sa mamom pripremati večeru...Mama to ne želi,kaže da pravim nered.
Za vrijeme večere,babo priča mami šta je radio u kancelariji... ne vole da slušaju šta sam ja radila u školi.Odlazim rano u krevet.
„To je dobro za djecu“ – kaže mama.
    Alma ne zna šta joj nedostaje...
Ima stan,svoju sobu,dobro je odjevena,čista...
   Dijete je odvojeno od porodice ! od porodične topline... da li je to ljubav ?
   Voljeti... to znači osjećati zadovoljstvo kad si sa onim koga voliš... 
to znači,zajedno otkrivati,razgovarati... smijati se...pričati...


Nema komentara:

Objavi komentar